Huawei lanceert '2021 AppsUP'-wedstrijd om innovatie te stimuleren

Huawei's populaire HMS App Innovation Contest is geopend, met een prijzenpot van maar liefst 1 miljoen USD wereldwijd

• Prijzenpot van 200.000 dollar beschikbaar voor de twintig beste apps in Europa
  • De wedstrijd van dit jaar bevat een nieuwe Tech Women's Award, die de impact van uitmuntende vrouwelijke ontwikkelaars erkent
  • De deadline voor inschrijvingen ligt op 20 augustus 2021

Brussel, 8 juli 2021 – Huawei lanceert zijn jaarlijkse Huawei Mobile Services (HMS) App Innovation Contest: AppsUP. Het programma inspireert getalenteerde ontwikkelaars over de hele wereld en moedigt hen aan om baanbrekende apps en digitale ervaringen te creëren met behulp van het HMS-ecosysteem.

Huawei lanceert de wedstrijd in vijf regio's: Europa, Azië-Pacific, Latijns-Amerika, Midden-Oosten & Afrika en China. Het thema is 'HMS Innovate for All'.

Naast de bestaande categorieën zoals de Excellent Student Award en de Best HMS Core Innovation Award, voegde de technologiespeler dit jaar ook de Tech Women’s award toe aan de lijst.

De deelnemers kunnen rekenen op uitgebreide technische ondersteuning en strijden niet alleen voor wereldwijde erkenning, maar ook voor geldprijzen tot 15.000 USD. De wedstrijd verwelkomt iedereen, van studenten en opkomende ontwikkelaars tot gevestigde professionals.

Dr. Jaime Gonzalo, Vice President van Huawei Mobile Services in Europa: "Huawei zet volop in op TECH4ALL. Met de AppsUP-wedstrijd dagen we de volgende generatie app-ontwikkelaars uit om naadloze ervaringen te creëren die consumenten helpen navigeren in een verbonden, digitale wereld. Innovatie is de kern van deze wedstrijd, en we kijken uit naar de oplossingen die ontwikkelaars wereldwijd creëren."

De wedstrijd was vorig jaar enorm populair. Meer dan 3.000 teams uit 170 landen deelden hun concept. Duizenden innovatieve HMS-apps raakten aan elk facet van het dagelijks leven. Van gezondheid, fitness en onderwijs to landbouw, milieubescherming, vervoer en openbare veiligheid.

Ook Belgische inzendingen vinden hun weg naar Huawei. De Complete Rhythm Trainer bijvoorbeeld was een Belgische inzending die werd bekroond tot 'Best App'. De applicatie leert gebruikers muzikale ritmes lezen, herkennen en schrijven. De app is ontworpen als videogame, met behulp van de Huawei Game Service.

Hoe deelnemen

Je kan deelnemen als individu of in een team van maximaal drie leden. Inzendingen kunnen worden ingediend tot en met 20/08/21, 18h00 CET via de officiële website.

De jury, die bestaat uit experts uit de technologie-, financiële en gamingsector en experts van Huawei, beoordeelt elke inzending op basis van functionaliteit, innovatie, sociale waarde en gebruikerservaring.

De twintig beste apps uit elke regio worden gepromoot op de wedstrijdpagina en op de HUAWEI AppGallery, toegankelijk voor een wereldwijd publiek van 700 miljoen gebruikers. De selectie gebeurt op basis van het aantal stemmen en downloads die de apps van het publiek ontvangen.

In oktober krijgen de finalisten de kans om hun apps te presenteren op regionale evenementen voor de deskundige jurypanels, die de twintig apps op de shortlist zullen rangschikken volgens een uitgebreide scoreformule om zo de winnaars te bepalen.

Meer informatie over de AppsUP wedstrijd vind je via de Huawei AppUp website.

Nota voor de redactie

Belangrijke data:

• Inschrijfperiode voor de wedstrijd: 10 juni tot 20 augustus 2021
  • Deadline voor app inzendingen: 20 augustus 2021
  • Jurering periode: 21 augustus tot 9 september 2021
  • Openbare stemperiode: 10 september tot 23 september 2021
  • Finale: oktober 2021, data nog te bepalen

Europa Awards:

• Beste app (3 winnaars)
  • Beste game (3 winnaars)
  • Beste sociale impact (3 winnaars)
  • Excellent Student Award (3 winnaars)
  • Tech Women's Award (3 winnaars)
  • Best HMS Core Innovation Award (3 winnaars)
  • All Scenario Coverage Award (1 winnaar)
  • Eervolle vermelding (5 winnaars)

Voor regelmatige updates over Huawei Consumer BG, volg ons op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube & LinkedIn.

Evy Vanderwaeven PR Consultant, Current Global