Huawei werkt de ‘Onvoltooide Symfonie’ van Schubert af met een smartphone en AI

Huawei onthulde unieke versie van Schuberts Symfonie Nr.8 met een live optreden in Londen gisterenavond

Huawei heeft de ‘onvoltooide symfonie’ van Schubert afgewerkt. En het had daarvoor niet veel meer nodig dan een smartphone en een slim AI-model. De technologieleider combineerde AI met menselijke expertise om de laatste twee delen van Schuberts bekende Symfonie Nr. 8 te componeren. Die symfonie, die ook wel bekend staat als de ‘Onvoltooide Symfonie’ is, ondanks talrijke pogingen, al 197 jaar onvoltooid. Daarmee is het een van de meest intrigerende werken van onvoltooide symfonische muziek aller tijden.

Bekijk de video van het project hier en download het volledige muziekstuk hier.

Het voltooide stuk kwam op maandag 4 februari tot leven tijdens een liveoptreden in de iconische Cadogan Hall in Londen. Het 66 leden tellende English Session Orchestra trad op voor een publiek van meer dan 500 gasten, en liet hen voor de eerste keer dit unieke einde van de Symfonie Nr. 8 van Schubert horen. Het stuk was een ode aan wat mogelijk is als AI en menselijke expertise in harmonie samenwerken.

Kurt Van Eeghem, ex-Klaraman en grote liefhebber van klassieke muziek, reisde af vanuit Brussel om het stuk in primeur te bewonderen. “Schubert was een unieke componist met een turbulent en liederlijk leven. Het triggerde me enorm om live horen in welke mate AI erin zou slagen om zijn gevoel voor dramatiek en visie op het leven en muziek te vatten,” zegt Van Eeghem. “En mijn verwachtingen werden ingelost: het orkest speelde geweldig en de AI heeft samen met Lukas Cantor een prachtige symfonie afgeleverd. Het raakte misschien niet helemaal de naakte essentie van Schubert, maar de geest en de vernieuwingsdrang die hem typeerde in zijn jonge jaren waren helemaal terug te vinden in dit ambitieuze project.”

AI met een menselijke toets

De door Huawei voltooide versie van Schuberts Symfonie Nr. 8 werd gecreëerd met behulp van de smartphonetechnologie van de Mate 20 Pro. Het model van de Artificiële Intelligentie profiteerde van de verwerkingskracht van de dubbele NPU in de Huawei smartphone – speciaal ontworpen voor opdrachten gebaseerd op AI.

Op basis van een analyse van de klankkleur, de toonhoogte en het ritme van het bestaande eerste en tweede deel van de symfonie genereerde het AI-model verschillende melodieën voor het ontbrekende derde en vierde deel. Huawei werkte vervolgens samen met Lucas Cantor, een componist die met verschillende Emmy Awards gekroond werd, om uit die melodieën een orkestpartituur te puren die trouw bleef aan de stijl van Schuberts Symfonie Nr. 8. De menselijke toets.

Cantor beschrijft de AI als een collega die nooit moe of slichtgezind is en continue interessante denkpistes en nieuwe ideeën aanrijkt. Op elk uur van de dag en zonder dat daar sloten koffie voor nodig zijn. Het was zijn taak om te blijven waken over de geest van Schubert en richting te geven aan de schier eindeloze input van het AI-model.

Grenzen verleggen

“Bij Huawei zijn we altijd op zoek naar manieren waarop technologie de wereld kan verbeteren.  Dus leerden we onze Mate 20 Pro smartphone om een bijna 200 jaar oud muziekstuk te analyseren en het te voltooien in de stijl van de componist,” legt Walter Ji, Voorzitter van CBG, Huawei Western Europe, uit. “Wij gebruikten de mogelijkheden van AI om de grenzen van wat menselijk mogelijk is te verleggen en de positieve rol te zien die technologie kan spelen in de moderne cultuur. Als onze smartphone slim genoeg is om dit te doen, wat is er dan nog meer mogelijk?”

Lucas Cantor, componist, zegt: “Mijn rol was de goede ideeën van AI naar voren te halen en de leemten te vullen zodat het eindresultaat gespeeld kon worden door een symfonieorkest. Het resultaat van deze samenwerking met AI bewijst dat technologie ongelooflijke mogelijkheden biedt en de positieve impact die AI kan hebben op de moderne cultuur.”

Nieuw muzikaal terrein

Schuberts Symphony Nr. 8 in B mineur wordt beschouwd als de archetypische “Onvoltooide Symfonie.” Musicologen zijn het er nog steeds niet over eens waarom Schubert het werk niet heeft kunnen voltooien. Sommige wijten het aan zijn slechte gezondheid, andere denken dat hij afgeleid werd door zijn volgende werk, maar waar ze het allemaal over eens zijn is dat hij met het werk nieuw muzikaal terrein aan het ontdekken was. En op dat vlak past deze nieuwe toevoeging van Huawei perfect in het plaatje.

Jurgen Thysmans PR & Digital Marketing Manager, Huawei Belgium
Steven Van de Broek PR Consultant, Weber Shandwick